Preventie

creëert gezondheid als relevante waarde

Home / Preventie

Preventie met externe marketing

Zorgorganisaties kunnen vraag naar zorg voorkomen als zij de gezondheid van cliënten versterken.

Met preventie kan een zorgorganisatie de situatie van mensen die nog geen cliënt zijn verbeteren. Daarvoor zetten bestuurders van zorginstellingen externe marketing in om de dialoog aan te gaan met burgers en hen bewust te maken van hun behoefte aan zingeving. Met zingeving als toegevoegde waarde laat een instelling zien wat zij belangrijk vindt en onderstreept zij haar relevantie. Daarmee komen vraag en aanbod bij elkaar omdat zingeving enerzijds beantwoordt aan de maatschappelijke vraag om meer aandacht te geven aan individueel persoonlijke waarden voor cliënten. En anderzijds omdat zingeving vorm kan geven aan een integrale en multidimensionale benadering van ziekte en gezondheid vanuit het perspectief van cliënten zodat zij deel kunnen (blijven) nemen aan het maatschappelijke leven. Daarom zien meerdere doelgroepen het belang van zo’n strategie.

Het laatste nieuws

Zingeving als levensproject

Zingeving als levensproject

Om individuele waarde te kunnen creëren hebben mensen een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt verbintenissen en identificaties waarbinnen een mens...

Lees meer
Zingeving is een zoektocht

Zingeving is een zoektocht

Zingeving wordt vaak zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen en het proberen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd worden te...

Lees meer
Wie vindt zingeving belangrijk?

Wie vindt zingeving belangrijk?

En de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg wordt, naast onderwaardering voor individuele cliëntwaarde, tevens veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen patiënten en behandelaren. In een onderzoek naar...

Lees meer
Het besef dat het anders moet

Het besef dat het anders moet

De uitdaging voor de zorgsector om zorg te verbeteren wordt onderstreept door wat zorgprofessionals ervaren als zij zelf patiënt zijn. Zij veranderden de prioriteiten in hun opvattingen over goede zorg toen de rollen werden omgedraaid en zij een periode lang noodgedwongen zorg...

Lees meer

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.