Cultuuromslag

focus op de unieke vraag van elke cliënt

Home / Cultuuromslag

Wat cliënten verwachten

Cliënten hebben een grotere behoefte aan zingeving dan door professionals verondersteld. Onderzoek laat op de spirituele gezondheidsdimensie (punt drie in de figuur) een groot verschil zien tussen de waardering door cliënten (groene lijn) en de waardering door behandelaren (blauwe lijn) en door beleidsmakers (paarse lijn). De relevantie van het zorgaanbod wordt door professionals onvoldoende gedefinieerd door de vraag en blijft daardoor achter bij de verwachting.

Cliënt centraal

De individuele behoefte van cliënten wordt door uw medewerkers gezien. Maar wat is er nodig om de cliënt nu echt centraal te zetten in uw organisatie? Waarschijnlijk is informatie over de aandoening en behandeling van uw cliënten in hun zorgdossier geborgd. Maar zijn uw medewerkers ook van de persoonlijke wensen van hun cliënten doordrongen?

Maak kennis met persoonlijke vragen

Op welke manier maken uw medewerkers kennis met de unieke vraag van hun cliënten? Wie bewaakt hun individuele wensen en zorgt ervoor dat zorg waarde creëert die cliënten belangrijk vinden?

Strategische aanpak

Uw strategische keuze voor persoonlijke waardecreatie voor individuele cliënten heeft een naam: Customer intimacy. Met deze strategie levert uw organisatie persoonlijk aanbod op basis van unieke vragen. Niet beter, niet duurder maar anders en hoger gewaardeerd. Heeft u de moed om deze keuze te maken?

Zingeving zichtbaar maken

In de praktijk van uw medewerkers speelt zingeving al een rol. Ongetwijfeld is er in uw zorginstelling al meer zingeving aanwezig dan – onder de noemer zingeving- zichtbaar. Daarmee is de route naar zingeving als deels geplaveid. Een uitstekende basis voor succes!

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct

Het laatste nieuws

Zingeving als levensproject

Zingeving als levensproject

Om individuele waarde te kunnen creëren hebben mensen een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt verbintenissen en identificaties waarbinnen een mens...

Lees meer
Zingeving is een zoektocht

Zingeving is een zoektocht

Zingeving wordt vaak zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen en het proberen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd worden te...

Lees meer
Wie vindt zingeving belangrijk?

Wie vindt zingeving belangrijk?

En de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg wordt, naast onderwaardering voor individuele cliëntwaarde, tevens veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen patiënten en behandelaren. In een onderzoek naar...

Lees meer
Het besef dat het anders moet

Het besef dat het anders moet

De uitdaging voor de zorgsector om zorg te verbeteren wordt onderstreept door wat zorgprofessionals ervaren als zij zelf patiënt zijn. Zij veranderden de prioriteiten in hun opvattingen over goede zorg toen de rollen werden omgedraaid en zij een periode lang noodgedwongen zorg...

Lees meer

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.