De rol van marketing

brengt vraag en aanbod bij elkaar 

Direct verbetering

Magneet voor medewerkers

Zichtbaar met zingeving 

Home / De rol van marketing

Hoe helpt marketing?

Marketing, de discipline die vraag en aanbod bij elkaar brengt, kan worden ingezet om organisaties te leren hoe zij samen met hun cliënten waarde creëren.

Externe marketing helpt om de belofte van bestuurders aan cliënten te maken. Met interne marketing ondersteunen bestuurders hun medewerkers en stellen zingeving als prioriteit. De belofte van zingeving wordt met interactieve marketing tussen medewerkers en cliënten gerealiseerd.

Zingeving wordt gerealiseerd in de interacties tussen drie partijen: medewerker, cliënt en bestuurder (zie afbeelding). In de dienstverleningsdriehoek zijn ook de drie thema’s van de zingevingsroute te herkennen.

Nieuwe rol cliënt

Marketing ziet dat nieuwe media zorgen voor een verschuiving in de rol van de cliënt:

  • van geïsoleerd naar verbonden door de ongekende openheid van internet realiseren cliënten digitale mond-tot-mondberichtgeving;
  • van onbewust naar geïnformeerd door toegang tot digitale informatie; en
  • van passief naar actief door ontevredenheid over de mismatch tussen vraag en aanbod.

Verbeteren van zorg

Marketing kan (digitale) ervaringsnetwerken ontwikkelen als de nieuwe infrastructuur waarmee zorgorganisaties en cliënten samen waarde creëren. Door de onderlinge betrokkenheid met hun cliënten leren zorgorganisaties de vraag van cliënten beter kennen waarmee zij hun aanbod kunnen verbeteren en innoveren.

In ervaringsnetwerken ligt de focus van innovatie niet op het versterken van het bestaande product of op het verbeteren van processen maar op het leren in interactie en op het benutten van kansen om telkens meer en betere individuele waarde voor cliënten te creëren. Deze strategie is gericht op de dynamiek van individuele waardecreatie en daarmee op relevante uitkomsten voor cliënten.

Onderscheidend vermogen

Een cliëntgerichte strategie met de inspirerende belofte van zingeving biedt zorgorganisaties onderscheidend vermogen. Zingeving is vraaggericht en bovendien een ‘satisfier’. Zorginstellingen met beloftes zoals ‘doelmatig’, ‘gastvrij’ en ‘veilig’ zijn meer aanbodgericht en positioneren zich verdedigend met ‘dissatisfiers’: waarden die vanzelfsprekend zijn.

Zingeving is een inspirerend en integraal verbindend thema. Bouwt u aan een strategie die al uw relaties tot tevreden stemt?

Zingevingsroute naar relevante zorg

Zet u stappen op de zingevingsroute naar relevante zorg? Deze route biedt direct verbetering voor cliënten, motiveert medewerkers en profileert uw instelling met onderscheidende waarde.

Positieve zorg in uw zorginstelling

De route naar verbetering van uw zorg start bij de vraag van uw cliënten. Bent u benieuwd naar de voordelen van een aanpak voor u? Neem contact met ons op en stel al uw vragen. Wij leggen u graag de mogelijkheden uit tijdens een kennismakingsgesprek. U bereikt ons eenvoudig door telefonisch contact op te nemen via 06 206 124 83. Ook kunt u een e-mail sturen naar info@zingevingindezorg.nl.

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.