Cultuuromslag
focus op de unieke vraag van elke cliënt
Home /
Zorgaanbod blijft achter op vraag
Cliënten hebben een grotere behoefte aan zingeving dan door professionals verondersteld. Onderzoek laat op de spirituele gezondheidsdimensie (punt drie in de figuur) een groot verschil zien tussen de waardering door cliënten (groene lijn) en de waardering door behandelaren (blauwe lijn) en door beleidsmakers (paarse lijn). De relevantie van het zorgaanbod wordt door professionals onvoldoende gedefinieerd door de vraag en blijft daardoor achter bij de verwachting. Overbrugt u deze kloof tussen aanbod en vraag?
Cliënten hebben een grotere behoefte aan zingeving dan verondersteld. Zingeving is een ‘underserved need’.
Het moet anders
Als de rollen worden omgedraaid en zorgbestuurders en artsen een periode lang zorgvrager in plaats van zorgaanbieder zijn ondergaan hun inzichten over goede zorg een metamorfose. “Het is nodig dat de perspectieven van de verschillende belanghouders van zorg weer bij elkaar komen.” Lees het whitepaper ‘Het moet anders‘.
Afbeelding overgenomen uit “Heroverweeg uw opvatting van het begrip ‘gezondheid’” van Huber, M., van Vliet, M. & Boers, I., 2016, Ned Tijdschr geneeskd. 2016;160:A7720 p. 3
Cliënt centraal
De individuele behoefte van cliënten wordt door uw medewerkers gezien. Maar wat is er nodig om de cliënt nu echt centraal te zetten in uw organisatie? Waarschijnlijk is informatie over de aandoening en behandeling van uw cliënten in hun zorgdossier geborgd. Maar zijn uw medewerkers ook van de persoonlijke wensen van hun cliënten doordrongen?
Maak kennis met persoonlijke vragen
Op welke manier maken uw medewerkers kennis met de unieke vraag van hun cliënten? Wie bewaakt hun individuele wensen en zorgt ervoor dat zorg waarde creëert die cliënten belangrijk vinden?
Strategische aanpak
Uw strategische keuze voor persoonlijke waardecreatie voor individuele cliënten heeft een naam: Customer intimacy. Met deze strategie levert uw organisatie persoonlijk aanbod op basis van unieke vragen. Niet beter, niet duurder maar anders en hoger gewaardeerd. Heeft u de moed om deze keuze te maken?
Zingeving zichtbaar maken
In de praktijk van uw medewerkers speelt zingeving al een rol. Ongetwijfeld is er in uw zorginstelling al meer zingeving aanwezig dan – onder de noemer zingeving – zichtbaar. Daarmee is de route naar zingeving als deels geplaveid. Een uitstekende basis voor succes!
Zingevingsroute naar relevante zorg
Zet u stappen op de zingevingsroute naar relevante zorg? Deze route biedt direct verbetering voor cliënten, motiveert medewerkers en profileert uw instelling met onderscheidende waarde!
Zingeving
Met zingeving geven cliënten betekenis aan hun leven en houden zij grip …
Cultuuromslag
Focus op cliënten en maak kennis met de unieke vraag van elke cliënt …
Innovatie
Verbeter de dialoog met cliënten en betrek hen actief bij hun herstel …
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct
Het laatste nieuws
Versterk uw magneet
Waar liggen uw prioriteiten om duurzaam aan te sluiten bij de verwachtingen van cliënten en medewerkers? Uw visie is helder: u wil meer betekenen voor uw cliënten en medewerkers en daarmee ook waardevoller zijn voor verwijzers, verzekeraars en ketenpartners. Maar is uw...
Zingeving als opdracht
Mensen hebben een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt identificaties waarbinnen een mens gebeurtenissen een stabiele betekenis kan geven en...
Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!
Zingeving wordt vaak een zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen. Daarbij proberen mensen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd...
Eye opener over zingeving
Een echte eye opener is de visualisatie van de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg op het punt van zingeving. Deze wordt veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen cliënten en behandelaren. In een...