Cultuuromslag

focus op de unieke vraag van elke cliënt

Home / Cultuuromslag

Zorgaanbod blijft achter op vraag

Cliënten hebben een grotere behoefte aan zingeving dan door professionals verondersteld. Onderzoek laat op de spirituele gezondheidsdimensie (punt drie in de figuur) een groot verschil zien tussen de waardering door cliënten (groene lijn) en de waardering door behandelaren (blauwe lijn) en door beleidsmakers (paarse lijn). De relevantie van het zorgaanbod wordt door professionals onvoldoende gedefinieerd door de vraag en blijft daardoor achter bij de verwachting. Overbrugt u deze kloof tussen aanbod en vraag?

Cliënten hebben een grotere behoefte aan zingeving dan verondersteld. Zingeving is een ‘underserved need’.

Het moet anders

Als de rollen worden omgedraaid en zorgbestuurders en artsen een periode lang zorgvrager in plaats van zorgaanbieder zijn ondergaan hun inzichten over goede zorg een metamorfose. “Het is nodig dat de perspectieven van de verschillende belanghouders van zorg weer bij elkaar komen.” Lees het whitepaper ‘Het moet anders‘.

Afbeelding overgenomen uit “Heroverweeg uw opvatting van het begrip ‘gezondheid’” van Huber, M., van Vliet, M. & Boers, I., 2016, Ned Tijdschr geneeskd. 2016;160:A7720 p. 3

Zorginstellingen moeten leren om hun organisatie vanuit de individuele cliënt te bekijken (en niet langer naar de cliënt te kijken vanuit hun eigen organisatie). Dat vraagt om innovatie met marketing!

Cliënt centraal

De individuele behoefte van cliënten wordt door uw medewerkers gezien. Maar wat is er nodig om de cliënt nu echt centraal te zetten in uw organisatie? Waarschijnlijk is informatie over de aandoening en behandeling van uw cliënten in hun zorgdossier geborgd. Maar zijn uw medewerkers ook van de persoonlijke wensen van hun cliënten doordrongen?

Maak kennis met persoonlijke vragen

Op welke manier maken uw medewerkers kennis met de unieke vraag van hun cliënten? Wie bewaakt hun individuele wensen en zorgt ervoor dat zorg waarde creëert die cliënten belangrijk vinden?

Strategische aanpak

Uw strategische keuze voor persoonlijke waardecreatie voor individuele cliënten heeft een naam: Customer intimacy. Met deze strategie levert uw organisatie persoonlijk aanbod op basis van unieke vragen. Niet beter, niet duurder maar anders en hoger gewaardeerd. Heeft u de moed om deze keuze te maken?

Zingeving zichtbaar maken

In de praktijk van uw medewerkers speelt zingeving al een rol. Ongetwijfeld is er in uw zorginstelling al meer zingeving aanwezig dan – onder de noemer zingeving – zichtbaar. Daarmee is de route naar zingeving als deels geplaveid. Een uitstekende basis voor succes!

Zingevingsroute naar relevante zorg

Zet u stappen op de zingevingsroute naar relevante zorg? Deze route biedt direct verbetering voor cliënten, motiveert medewerkers en profileert uw instelling met onderscheidende waarde!

Zingeving

Met zingeving geven cliënten betekenis aan hun leven en houden zij grip …

Cultuuromslag

Focus op cliënten en maak kennis met de unieke vraag van elke cliënt …

Innovatie

Verbeter de dialoog met cliënten en betrek hen actief bij hun herstel …

Preventie

Met aandacht voor gezondheid zijn problemen te voorkomen …

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct

Het laatste nieuws

Versterk uw magneet

Versterk uw magneet

Waar liggen uw prioriteiten om duurzaam aan te sluiten bij de verwachtingen van cliënten en medewerkers? Uw visie is helder: u wil meer betekenen voor uw cliënten en medewerkers en daarmee ook waardevoller zijn voor verwijzers, verzekeraars en ketenpartners. Maar is uw...

Lees meer
Zingeving als opdracht

Zingeving als opdracht

Mensen hebben een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt identificaties waarbinnen een mens gebeurtenissen een stabiele betekenis kan geven en...

Lees meer
Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Zingeving wordt vaak een zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen. Daarbij proberen mensen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd...

Lees meer
Eye opener over zingeving

Eye opener over zingeving

Een echte eye opener is de visualisatie van de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg op het punt van zingeving. Deze wordt veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen cliënten en behandelaren. In een...

Lees meer

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.