Positieve zorg

Patiënt staat centraal

Andere beleving van zorg

Positieve kant van zorg

Home / Positieve zorg

Positieve zorg is iets dat steeds belangrijker wordt. Vanuit drie actuele ontwikkelingen in de zorgsector lijkt er bij veel partijen overeenstemming te ontstaan over de rol van individuele waarde voor cliënten als middel voor verbetering van zorg. Binnen Santeon, de vereniging van top klinische ziekenhuizen, wordt Value Based Health Care (VHBC) ingezet voor patiëntgerichte innovatie en verbetering van de dagelijkse klinische praktijk.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct

Het positieve effect van zingeving in de zorg

Ook de bewegingen Persoonsgerichte Zorg en Positieve Gezondheid hebben verbetering van positieve zorg vanuit het perspectief van cliënten als oogmerk.

“Zorgmedewerkers hebben een ander beeld van hoe de cliënt zijn of haar gezondheid ervaart, dan de cliënt zelf” (Vilans, het instituut voor positieve gezondheid).

Daardoor kan het lastig zijn om positieve zorg een invulling te geven die perfect aansluit bij de wensen van de cliënt. Het instituut voor Positieve Gezondheid leert zorgprofessionals om het gesprek met hun cliënten aan te gaan over hun wensen, verlangens en behoeften om cliënten passende ondersteuning als zorg te bieden. Onder de noemer Persoonsgerichte Zorg gaat het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het uitgangspunt voor het verbeteren van de ouderenzorg, nog een stap verder. Hierbij wordt de cliënt als mens gezien als het vertrekpunt en oordeelt de cliënt ook over de geleverde zorg.

Heeft u vragen of wilt u zich inschrijven? Neem contact op

Positieve zorg in uw zorginstelling

Geef een goede invulling aan positieve zorg binnen uw zorginstelling en bouw een goede band op met uw cliënten. Bent u benieuwd wat hier de beste aanpak voor is? Neem contact met ons op en stel al uw vragen. Wij leggen u graag de mogelijkheden uit tijdens een kennismakingsgesprek. U bereikt ons eenvoudig door telefonisch contact op te nemen via 06 206 124 83. Ook kunt u een e-mail sturen naar info@zingevingindezorg.nl

Het laatste nieuws

Versterk uw magneet

Versterk uw magneet

Waar liggen uw prioriteiten om duurzaam aan te sluiten bij de verwachtingen van cliënten en medewerkers? Uw visie is helder: u wil meer betekenen voor uw cliënten en medewerkers en daarmee ook waardevoller zijn voor verwijzers, verzekeraars en ketenpartners. Maar is uw...

Lees meer
Zingeving als opdracht

Zingeving als opdracht

Mensen hebben een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt identificaties waarbinnen een mens gebeurtenissen een stabiele betekenis kan geven en...

Lees meer
Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Zingeving wordt vaak een zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen. Daarbij proberen mensen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd...

Lees meer
Eye opener over zingeving

Eye opener over zingeving

Een echte eye opener is de visualisatie van de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg op het punt van zingeving. Deze wordt veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen cliënten en behandelaren. In een...

Lees meer

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.

Zingevingsroute naar relevante zorg

Zet u stappen op de zingevingsroute naar relevante zorg? Deze route biedt direct verbetering voor cliënten, motiveert medewerkers en profileert uw instelling met onderscheidende waarde.