Cultuurverandering in de zorg

Patiënt staat centraal

Andere beleving van zorg

Positieve kant van zorg

Home / Cultuurverandering in de zorg

Zingeving als prioriteit bij medewerkers vraagt in een zorginstelling zorgt om een cultuurverandering in de zorg. Zo wordt het brandpunt van denken vanuit aanbod verlegd naar vragen stellen waardoor de individuele behoefte van cliënten bij alle betrokkenen centraal staat. Zorgprofessionals moeten steeds vragen naar individueel persoonlijke doelen van cliënten om hen te ondersteunen in de realisatie van hun zingevingsopgave. Deze aanpak zal ervoor zorgen dat een cultuuromslag in de zorg wordt gemaakt.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons direct

Hoe kan een cultuurverandering in de zorg worden behaald?

Om een cultuuromslag in de zorg te kunnen verwezenlijken, moeten een aantal stappen worden gemaakt. Op alle interactiemomenten kan de toegevoegde waarde van zorg stelselmatig en gedifferentieerd worden onderzocht. Hierbij moet uitgegaan worden van het unieke beeld waar een cliënt staat zodat hij of zij geactiveerd kan worden en samen nieuwe doelen verkent kunnen worden om te onderzoeken waar nog meer voldoening te bereiken is. Op de kwaliteit en beleving van zingeving kan bijvoorbeeld door een casemanager of hoofdbehandelaar worden toegezien. Maar beleving van zingeving is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van een zorginstelling, omdat zij direct in contact staan met cliënten en hun omgeving. Enkel zo kan een cultuurverandering in de zorg worden behaald.

Heeft u vragen of wilt u zich inschrijven? Neem contact op

Uitgaan van de vraag in plaats van het aanbod

Met interne marketing moeten alle zorgmedewerkers van de Customer Intimacy Strategie worden doordrongen en optimaal worden gefaciliteerd om de belofte van zingeving en hiermee een cultuurverandering in de zorg waar te kunnen maken. Doordat zij uitgaan van de vraag van de cliënt en niet van het aanbod van hun zorginstelling staan medewerkers open voor nieuwe oplossingen. Om deze cultuuromslag te bereiken moet er over zingevingsoplossingen nadrukkelijk worden gecommuniceerd in de zorg.

Kijk wat u binnen uw organisatie kunt doen

Bent u benieuwd hoe uw zorginstelling kan bijdragen aan een cultuuromslag in de zorg? Neem contact met ons op en wij bespreken graag samen met u de mogelijkheden tijdens een gesprek. U bereikt ons eenvoudig door te bellen naar 06 206 124 83 of door een e-mail te sturen naar info@zingevingindezorg.nl

Het laatste nieuws

Zingeving als opdracht

Zingeving als opdracht

Mensen hebben een perspectief nodig om hun ervaringen te kunnen interpreteren en hun leven richting te geven. Dat perspectief wordt zingevingskader genoemd. Het zingevingskader biedt identificaties waarbinnen een mens gebeurtenissen een stabiele betekenis kan geven en...

Lees meer
Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Halfvol of halfleeg? Pak een ander glas!

Zingeving wordt vaak een zoektocht genoemd. De zoektocht naar orde, samenhang en richting in het bestaan. Het zingevingsproces is het zoeken naar de zin achter de vele signalen die mensen ontvangen. Daarbij proberen mensen om de tegenstrijdigheden waarmee zij geconfronteerd...

Lees meer
Eye opener over zingeving

Eye opener over zingeving

Een echte eye opener is de visualisatie van de kloof tussen verwachte en ervaren dienstverlening in de gezondheidszorg op het punt van zingeving. Deze wordt veroorzaakt door verschillen in de interpretatie van het begrip 'gezondheid' tussen cliënten en behandelaren. In een...

Lees meer
Het besef dat het anders moet

Het besef dat het anders moet

De uitdaging voor de zorgsector om zorg te verbeteren wordt onderstreept door wat zorgprofessionals ervaren als zij zelf cliënt zijn. Zorgaanbieders veranderden de prioriteiten in hun opvattingen over goede zorg toen de rollen werden omgedraaid en zij een periode lang...

Lees meer

Mail / bel mij voor een kennismakingsgesprek of informatie over onze workshops

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens kun je lezen in ons Privacy beleid. Velden met een * zijn verplicht.

Zingevingsroute naar relevante zorg

Zet u stappen op de zingevingsroute naar relevante zorg? Deze route biedt direct verbetering voor cliënten, motiveert medewerkers en profileert uw instelling met onderscheidende waarde.